Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (International Women’s Day) που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου, θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ για να αναδείξει τα προβλήματα και να προωθήσει τα δικαιώματα της γυναίκας.
Ακόμη η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί από τον Ο.Η.Ε ως η διεθνής ημέρα των κοριτσιών και των γυναικών της επιστήμης
Σήμερα, οι έννοιες και αρχές της ευρωπαϊκής πολιτικής για την ισότητα των φύλων διαμορφώθηκαν από τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Στη χώρα μας υπάρχει νομοθεσία που προάγει την ισότητα των φύλων. Παρόλα αυτά, τα στερεότυπα του φύλου είναι υπαρκτά και αναδύονται σε πολλές εκφάνσεις της σχολικής και κοινωνικής ζωής. Μια από αυτές είναι η αντίληψη πως τα κορίτσια δεν τα καταφέρνουν στις θετικές επιστήμες.
Η εκπαίδευση έχει σημαντικό ρόλο στην αποδόμηση των στερεοτυπικών αντιλήψεων που υπό προϋποθέσεις, γίνονται αιτία βίαιων συμπεριφορών. Το σχολείο, ως βασικός φορέας κοινωνικοποίησης, μεταφέρει αξίες και μοντέλα συμπεριφοράς. Μπορεί και πρέπει να αποτελεί ισχυρό μέσο στην προσπάθεια καταπολέμησης και άρσης των στερεοτύπων. Η διαδικασία αυτή, που αφορά αγόρια και κορίτσια, συνεχής και συνεπής, προσαρμοσμένη στο παράδειγμα και στο βίωμα, είναι βήμα προς την άρση ανισοτήτων σε θέματα φύλου.
Η εκπαιδευτική διαδικασία όμως δεν τελειώνει στο φυσικό χώρο του σχολείου. Συνεχίζεται με τις προσλαμβάνουσες του παιδιού από τον οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον.
Το Sakidio, προσπαθώντας και ελπίζοντας ν’ αποτελέσει χώρο εκπαιδευτικής πρότασης και παρέμβασης, συμμετέχει στην καλλιέργεια στάσεων και αντιλήψεων που προάγουν την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη για όλους, ανεξαρτήτως φύλου και ιδιαίτερων δεξιοτήτων.
Με το αφιέρωμα στις γυναίκες της επιστήμης, τιμούμε τον αγώνα των γυναικών που κατάφεραν, εν μέσω αποκλεισμών, να προχωρήσουν και να διαπρέψουν στο χώρο των θετικών επιστημών.
Ελπίζουμε να βάλουμε το λιθαράκι μας ώστε οι επόμενες γενιές να τιμούν την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, όχι για την ανάγκη προστασίας των αυτονόητων δικαιωμάτων τους, αλλά για τη διαχρονική προσφορά τους σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και της επιστήμης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ VIDEO
Οι δραστηριότητες αξιοποίησης του βίντεο με θέμα το έργο των Γυναικών στην επιστήμη είναι ενδεικτικές και αντικατοπτρίζουν την οπτική των δημιουργών. Καθώς κάθε τάξη έχει τις ιδιαιτερότητες που την καθιστούν μοναδική, οι δραστηριότητες μπορούν να τροποποιηθούν ή να προσαρμοστούν ανάλογα.
Βασικός σκοπός των δραστηριοτήτων είναι ο εντοπισμός των στερεοτυπικών αντιλήψεων του φύλου και η αποδόμησή τους μέσα από το παράδειγμα και το βίωμα.
Εστιάζουμε περισσότερο στη στερεοτυπική άποψη ότι τα κορίτσια δεν τα καταφέρνουν στις θετικές επιστήμες.
Το video και τα φύλλα εργασίας, που θα βρείτε στο τέλος του κειμένου, μπορούν να αξιοποιηθούν:
1. Ως αυτόνομο υλικό-αφιέρωμα στη μέρα της γυναίκας, 8 Μαρτίου, τη διεθνή ημέρα για τα κορίτσια και τις γυναίκες της επιστήμης 11 Φεβρουαρίου
2. Ως μέρος διαθεματικών projects, Δημοτικού και Γυμνασίου, για την ισότητα των δύο φύλων. Μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά και στην ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, 6 Μαρτίου καθώς είναι γνωστό ότι οι στερεοτυπικές αντιλήψεις του φύλου οδηγούν συχνά σε βίαιες συμπεριφορές.
3. Ως ενισχυτικό υλικό σε μάθημα για τον επαγγελματικό προσανατολισμό.
4. Στις θεματικές των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Λέξεις κλειδιά: πολιτειότητα, ανθρώπινα δικαιώματα & αξιοπρέπεια, αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, αντιμετώπιση διακρίσεων, ισότητα των φύλων, συνεργασία/συνεργατικότητα
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
STEM
Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα
Λέξεις κλειδιά: δημιουργική διαδικασία, δημιουργική σκέψη, οργανωτική ικανότητα και προγραμματισμός
Σε ποιες τάξεις μπορούν ν’ αξιοποιηθούν:
Στο Δημοτικό: Β’,Γ, Δ΄Ε ΄και Στ΄τάξη
Μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας: ΕΔΩ