26 Σεπτεμβρίου, Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών
2024: Γλώσσες για την ειρήνη
Η γλωσσική πολυμορφία, σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης, αποτελεί εργαλείο για την επίτευξη ευρύτερης διαπολιτισμικής κατανόησης και βασικό στοιχείο στην πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της ηπείρου μας.
700 εκατομμύρια Ευρωπαίοι, ενθαρρύνονται να μάθουν όλο και περισσότερες ξένες γλώσσες, σε οποιαδήποτε ηλικία, εντός ή εκτός σχολείου.
Πηγή: https://edl.ecml.at
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών, 26 Σεπτεμβρίου, είναι μια ημέρα αφιερωμένη στην ανάδειξη της γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας της Ευρώπης.
Κάθε χρόνο, μετά το 2001, με την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών εορτάζουμε τον πλούτο των γλωσσών που συνυπάρχουν στην Ευρώπη και εκτός αυτής.
Ενδιαφέροντα στατιστικά Στοιχεία
- Στην Ευρώπη, σήμερα, ομιλούνται 200 γλώσσες και διάλεκτοι.
- Η πιο διαδεδομένη γλώσσα μεταξύ των Ευρωπαίων είναι τα Aγγλικά, καθώς το 34% των ευρωπαίων πολιτών τα χρησιμοποιεί ως δεύτερη γλώσσα. Ακολουθούν τα Γερμανικά (12%) και τα Γαλλικά (11%).
- Οι πιο γλωσσομαθείς στην Ευρώπη είναι οι Λουξεμβούργιοι, καθώς το 99% μπορεί να συνεννοηθεί σε τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα. Ακολουθούν Λετονοί και Μαλτέζοι με 93%. Αντιθέτως, μόλις το 29% των Ούγγρων μιλά μια ξένη γλώσσα, ενώ ακολουθούν οι Άγγλοι (30%), οι Πορτογάλοι, οι Ισπανοί και οι Ιταλοί (36%).
- Ένας στους δύο Έλληνες (49%) είναι ικανός να συνεννοηθεί σε τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα, ποσοστό το οποίο συμπίπτει με τον κοινοτικό μέσο όρο.
- Το 44% των Ελλήνων έχει ως δεύτερη γλώσσα, μετά τη μητρική, τα Αγγλικά, το 8% τα Γαλλικά και τα Γερμανικά και το 3% συνεννοείται καλύτερα στα Ιταλικά.
- Οι πιο γλωσσομαθείς είναι οι μαθητές, καθώς οκτώ στους δέκα είναι σε θέση να συνεννοηθούν σε τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα.
- Η Ε.Ε επενδύει πάνω από 30 εκατ. ευρώ το χρόνο σε προγράμματα που προωθούν την εκμάθηση των γλωσσών, όπως το Socrates και το Leonardo da Vinci, προγράμματα που αναφέρονται κυρίως σε νέους και ουσιαστικά αφορούν την ανταλλαγή μαθητών ή φοιτητών σε διαφορετικά σχολεία ή πανεπιστήμια της Ευρώπης.
Ο εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στην Εκπαίδευση
Ο εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στην εκπαίδευση είναι σημαντικός για πολλούς λόγους:
Προώθηση της γλωσσικής πολυμορφίας: Τα παιδιά μαθαίνουν από νωρίς τη σημασία της γλωσσικής ποικιλομορφίας στην Ευρώπη και στον κόσμο. Η γνώση πολλών γλωσσών συμβάλλει στη διαπολιτισμική κατανόηση και στη δημιουργία δεσμών μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών.
Ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων: Η επαφή με διαφορετικές γλώσσες βελτιώνει την ικανότητα των παιδιών να επικοινωνούν, να αναπτύσσουν κριτική σκέψη και να αλληλεπιδρούν με άλλους πολιτισμούς.
Ευαισθητοποίηση στη σημασία της γλωσσικής μάθησης: Γιορτάζοντας αυτή τη μέρα, οι μαθητές ενθαρρύνονται να αναπτύξουν μια θετική στάση απέναντι στην εκμάθηση ξένων γλωσσών και να κατανοήσουν τη σημασία της πολυγλωσσίας στον σύγχρονο κόσμο.
Ενίσχυση της πολιτιστικής συνείδησης: Τα παιδιά μαθαίνουν για τους πολιτισμούς που συνδέονται με κάθε γλώσσα, καλλιεργώντας σεβασμό και κατανόηση για τη διαφορετικότητα.
Διασκέδαση και δημιουργικότητα: Μέσα από δραστηριότητες όπως τραγούδια, παιχνίδια, παρουσιάσεις και εργαστήρια, τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες με ευχάριστο τρόπο, συνδέοντας τη μάθηση με τη χαρά και τη δημιουργικότητα.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες
Ο εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών μπορεί να είναι μια διασκεδαστική και δημιουργική εμπειρία για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Σας παρουσιάζουμε 10 ιδέες για δραστηριότητες :
1. “Γλωσσικό Κυνήγι Θησαυρού”
- Περιγραφή: Δημιουργούμε σταθμούς με διαφορετικές γλώσσες, όπου τα παιδιά πρέπει να λύσουν γρίφους ή να απαντήσουν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με τη γλώσσα ή τον πολιτισμό της χώρας που εκπροσωπεί κάθε σταθμός.
- Σκοπός: Ενθαρρύνει την ομαδική εργασία, την περιέργεια και την εξερεύνηση διαφορετικών γλωσσών.
2. “Πολυγλωσσικά Παραμύθια”
- Περιγραφή: Αναζητούμε ή αναθέτουμε στους μαθητές και τις μαθήτριες να βρουν και να διαβάσουν ή να ακούσουν παραμύθια από διαφορετικές χώρες και γλώσσες. (Μπορεί να γίνει ομαδική δραστηριότητα). Μπορούν να δημιουργήσουν εικόνες ή μικρά κολάζ που περιγράφουν το περιεχόμενο του παραμυθιού.
- Σκοπός: Εισαγωγή στην ποικιλομορφία των πολιτιστικών αφηγήσεων και στην ομορφιά της διαφορετικής γλώσσας.
3. “Γλωσσικό Bingo”
- Περιγραφή: Φτιάχνουμε μια κάρτα Bingo με λέξεις από διαφορετικές γλώσσες (π.χ. “hello”, “thank you”, “goodbye” σε διάφορες γλώσσες). Κατά τη διάρκεια της ημέρας, όταν οι μαθητές ακούνε τη λέξη σε κάποια δραστηριότητα, σημειώνουν την αντίστοιχη θέση στο bingo τους.
- Σκοπός: Να αναγνωρίζουν και να μαθαίνουν βασικές φράσεις σε διαφορετικές γλώσσες με διασκεδαστικό τρόπο.
4. “Γεύσεις από όλο τον κόσμο”
- Περιγραφή: Ζητάμε από τα παιδιά να φέρουν ένα μικρό παραδοσιακό φαγητό από διαφορετικές χώρες ή πολιτισμούς που θέλουν να εκπροσωπήσουν. Στη συνέχεια, μπορούν να παρουσιάσουν τη γλώσσα και τον πολιτισμό της χώρας μαζί με το φαγητό.
- Σκοπός: Να γνωρίσουν τις πολιτισμικές παραδόσεις και τις γεύσεις διαφορετικών χωρών.
5. “Πολυγλωσσικά καλλιτεχνήματα”
- Περιγραφή: Δίνουμε στους μαθητές και στις μαθήτριες τη δυνατότητα να δημιουργήσουν έργα τέχνης που περιλαμβάνουν λέξεις ή φράσεις από διαφορετικές γλώσσες. Μπορούν να φτιάξουν αφίσες με λέξεις όπως «αγάπη», «ειρήνη», «φιλία» σε διάφορες γλώσσες και να τις διακοσμήσουν με καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις.
- Σκοπός: Να προωθηθεί η δημιουργικότητα και η κατανόηση των γλωσσικών παραδόσεων μέσω της τέχνης.
6. “Παιχνίδια με γλώσσες”
- Περιγραφή: Δημιουργούμε παιχνίδια όπως το “Simon Says” σε διαφορετικές γλώσσες. Ο εκπαιδευτικός λέει εντολές σε διάφορες γλώσσες και τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε απλές λέξεις όπως “κάθισε”, “σήκω”, “τρέξε”.
- Σκοπός: Βελτίωση της ακουστικής κατανόησης και διασκέδαση με την εκμάθηση νέων λέξεων.
7. “Ζωγραφική σημαιών και πολιτιστικών συμβόλων”
- Περιγραφή: Αναθέτουμε στα παιδιά να ζωγραφίσουν σημαίες διαφορετικών χωρών και να μάθουν μερικές βασικές λέξεις από κάθε χώρα. Επίσης, μπορούν να ζωγραφίσουν σύμβολα που συνδέονται με την κάθε χώρα, όπως το Κολοσσαίο για την Ιταλία ή τον Πύργο του Άιφελ για τη Γαλλία.
- Σκοπός: Να καλλιεργηθεί η πολιτιστική επίγνωση και να συνδυαστεί η τέχνη με τη γλώσσα.
8. “Τραγούδια από τον κόσμο”
- Περιγραφή: Επιλέγουμε απλά παιδικά τραγούδια από διάφορες γλώσσες και τα τραγουδάμε στην τάξη εξηγώντας το περιεχόμενό τους.
- Σκοπός: Ενίσχυση της μνήμης και ευαισθητοποίηση στη μουσική κουλτούρα άλλων λαών.
9. “Παιχνίδια Ρόλων: Ταξιδεύοντας στην Ευρώπη”
- Περιγραφή: Δίνουμε στα παιδιά το ρόλο ταξιδιωτών σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Κάθε παιδί μπορεί να επιλέξει μια χώρα και να μάθει μερικές βασικές φράσεις στη γλώσσα της χώρας αυτής για να τις χρησιμοποιήσει στη διάρκεια της παρουσίασης.
- Σκοπός: Να αναπτύξουν τις δεξιότητες παρουσίασης και να γνωρίσουν διαφορετικές χώρες με διασκεδαστικό τρόπο.
10. “Χάρτης με χαιρετισμούς”
- Περιγραφή: Φτιάχνουμε έναν μεγάλο χάρτη της Ευρώπης ή του κόσμου και ζητάμε από τους μαθητές και τις μαθήτριες να τοποθετήσουν χαρτάκια με τη λέξη “γεια” σε διάφορες γλώσσες στις αντίστοιχες χώρες.
- Σκοπός: Να μάθουν τις λέξεις-χαιρετισμούς από διάφορες γλώσσες και να ενισχύσουν την αντίληψη της γεωγραφικής ποικιλίας.
Αυτές οι δραστηριότητες είναι σχεδιασμένες για να εμπλέξουν τους μαθητές με τρόπο διασκεδαστικό και δημιουργικό, ενώ παράλληλα προωθούν τη γνώση και τον σεβασμό για την πολυγλωσσία και τις πολιτισμικές διαφορές.
Ψηφιακές Δραστηριότητες και παιχνίδια
Μπορείτε να βρείτε ψηφιακές δραστηριότητες ΕΔΩ