Τα χτενίσματα των μαλλιών κατά τη διάρκεια της ιστορίας έκφρασαν και συνεχίζουν να εκφράζουν σε διαφορετικούς πολιτισμούς, ομορφιά, πολιτική και κοινωνική θέση, θρησκεία, φύλο, φυλή.
Οι θρησκείες του κόσμου υιοθετούν διαφορετικές πρακτικές και πεποιθήσεις σχετικά με τα μαλλιά και σε ορισμένες έχουν μεγάλη σημασία και αποτελούν μέρος της πνευματικής πρακτικής.
Με αφορμή τη μορφή των μαλλιών σε διάφορες θρησκείες, προσεγγίζουμε την έννοια της διαπολιτισμικότητας, της ανάδειξης και της προστασίας της, ως βασική αρχή στη διαπαιδαγώγιση των παιδιών.
Στο σχολικό περιβάλλον τα παιδιά πρέπει να προετοιμάζονται για να συμμετέχουν και να δημιουργήσουν σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο κοινωνικό και εργασιακό περιβάλλον.
Στην εκπαίδευσή τους είναι σημαντική η πνευματική διεύρυνση και ενδυνάμωση, με στόχο την καλλιέργεια του σεβασμού στη διαφορετικότητα και την ανάπτυξη της συλλογικότητας.
Το σχολείο οφείλει να είναι φορέας ευαισθητοποίησης των παιδιών σε θέματα διαφορετικότητας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Παράλληλα το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Δημοτικό Σχολείο, έχει σημαντικό ρόλο στην εξισορρόπηση των ανισοτήτων :
Το παιδαγωγικό και μορφωτικό έργο που παρέχεται μέσω της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών, αποσκοπεί στην ενίσχυση και την εμπέδωση της θρησκευτικής συνείδησης των ορθόδοξων μαθητών και μαθητριών.Η προοπτική αυτή υπηρετεί την ολόπλευρη ανάπτυξή τους, κυρίως δε συμβάλλει στην καλλιέργεια του ανθρώπινου προσώπου ως μοναδικής, ανεπανάληπτης και ελεύθερης ύπαρξης.
Με αυτόν τον τρόπο το μάθημα παρέχει όλα τα αναγκαία ερεθίσματα, ώστε οι μαθητές/-τριες να γνωρίζουν τον εαυτό τους, να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους ανθρώπους και τον κόσμο γύρω τους, όπως, επίσης, να αφουγκράζονται και να αντιμετωπίζουν τις μεγάλες προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου.
Με βάση τα παραπάνω, δημιουργήσαμε αυτό το βίντεο -ερέθισμα για θα γνωρίσουμε το πώς συνδέονται τα μαλλιά με τον πολιτισμό και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά των ανθρώπων καθώς και τη σχέση τους με τις τελετουργίες των θρησκειών στα μήκη και πλάτη της γης.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ VIDEO
Το video «Τα μαλλιά στη Θρησκεία» που εντάσσεται στην κατηγορία “ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ”, σχεδιάστηκε ώστε να αποτελέσει αφορμή για παρέμβαση στο θέμα της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αποδοχής της διαφορετικότητας.
Μπορεί να λειτουργήσει ως αυτόνομο πληροφοριακό υλικό και ως αφόρμηση σε σχέδια εργασίας που αφορούν τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αλλά και άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως πχ. στη Γλώσσα, Θρησκευτικά, Εικαστικά, Γεωγραφία, Μελέτη Περιβάλλοντος, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
Πιο συγκεκριμένα το video μπορεί ν’ αξιοποιηθεί:
- Ως μέρος διαθεματικών projects Δημοτικού με θέμα τη διαφορετικότητα.
- Ως ενισχυτικό υλικό σε γνωστικά αντικείμενα αναλυτικού προγράμματος σπουδών. Πχ. Γλώσσα, Θρησκευτικά, Γεωγραφία,Εικαστικά, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή.
- Στη θεματική των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων:Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.
Υποθεματική: Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα
Οι Δραστηριότητες που ακολουθούν στα φύλλα εργασίας έχουν στόχο τα παιδιά:
- Να κατανοήσουν τους ρόλους των ατόμων στις διάφορες ομάδες και θεσμούς και την αλληλεπίδραση ατόμου– ομάδας.
- Να αποδέχονται την ετερότητα και να εκτιμούν την αξία της κοινωνικής δικαιοσύνης.
- Να επιθυμούν την ενεργό συμμετοχή τους στην αντιμετώπιση θεμάτων και προβλημάτων.
- Να αντιληφθούν ότι η πολυπολιτισμικότητα επηρεάζει την κοινωνία μας και ότι η αναγνώριση και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αποτελούν προϋπόθεση για την αρμονική συμβίωση.
- Να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και την ενσυναίσθηση.
Μπορείτε να κατεβάσετε ΕΛΕΥΘΕΡΑ τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας. ΕΔΩ