Helen Keller
Μια μαχήτρια της ζωής, μια γυναίκα πρότυπο!
Είναι η τυφλή και κωφή κοπέλα που έμαθε να επικοινωνεί, που λάτρεψε την ελληνική γλώσσα και τους αγώνες για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι η γυναίκα που έμαθε σε όλο τον κόσμο να σέβεται τα άτομα με αναπηρία, το θαύμα του 20ου αιώνα φτιαγμένο από σκοτάδι και σιωπή. Η Έλεν Κέλερ κατάφερε να ξεπεράσει τις σωματικές δυσκολίες της και να μεγαλουργήσει σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Έγινε παγκόσμιο σύμβολο στον αγώνα για τα δικαιώματα των γυναικών και των ευάλωτων ομάδων.
Κάποτε είπε:
”Αφού δεν υπάρχει βασιλικός δρόμος για την κορυφή, χρειάζεται να προχωρώ με δυσκολία το ανηφορικό μονοπάτι. Πολλές φορές γλιστράω προς τα πίσω, πέφτω. Σηκώνομαι, όμως, γρήγορα και τρέχω ενάντια στα εμπόδια. Συχνά χάνω την διάθεσή μου, αλλά την ξαναβρίσκω και την κρατώ πιο σφικτά. Σέρνομαι τότε προς τα πάνω, κερδίζω κάτι λίγο, αναθαρρώ, αποκτώ πιο πολύ ζήλο, ανεβαίνω ψηλότερα και τότε αρχίζω να βλέπω τον ορίζοντα να πλαταίνει. Κάθε αγώνας που δίνεται είναι μια νίκη”.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ VIDEO
Οι παρακάτω ενδεικτικές προτάσεις είναι βασισμένες στη φιλοσοφία των δημιουργών και στην εμπειρία τους από την καθημερινή διδακτική πρακτική. Μπορούν πάντα να προσαρμοστούν ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του /της εκπαιδευτικού, των μαθητών/τριών και τις ανάγκες κάθε τάξης.
Με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε το βίντεο της Helen Keller.
- Σαν αυτόνομο διδακτικό υλικό με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, στις 3 Δεκεμβρίου
- Ως μέρος διαθεματικών projects, Δημοτικού και Γυμνασίου, για την ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας, καλλιεργώντας τη συμπεριληπτική οπτική.
- Στα Εργαστήρια δεξιοτήτων στις παρακάτω θεματικές:
Α. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ, ΕΥ ΖΗΝ
Στους παρακάτω τομείς:
ΥΓΕΙΑ: Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία
Λέξεις κλειδιά: αυτομέριμνα και ψυχική υγεία, ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας.
Μπορεί να αξιοποιηθεί το video της Κέλερ στον τομέα ψυχική και συναισθηματική υγεία και στην ενδυνάμωση της προσωπικότητας, μέσω του θετικού παραδείγματος της υπερνίκησης των σωματικών και ψυχικών δυσκολιών της πρωταγωνίστριας και της δημιουργίας συνθηκών ταύτισης. Ενθαρρύνεται η προσπάθεια κοινωνικοποίησης, επισημαίνεται η σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή/τριας και η διαχρονική αξία της φιλίας.
Β. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
Ανθρώπινα δικαιώματα
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Λέξεις κλειδιά: ανθρώπινα δικαιώματα & αξιοπρέπεια, αλληλοσεβασμός και σεβασμός στη διαφορετικότητα, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, συμπερίληψη στην εκπαίδευση
Στη συγκεκριμένη θεματική το παράδειγμα της Helen Keller αποτελεί σημαντική αφόρμηση για την έναρξη συζήτησης πάνω στα θέματα της διαφορετικότητας, των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων με στόχο την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης.
Σε ποιες τάξεις μπορούν ν’ αξιοποιηθούν:
Στο Δημοτικό: Β΄, Γ΄, Δ, Ε ΄και Στ΄τάξη
Στο Γυμνάσιο: Α΄, Β΄, Γ΄ τάξη
Μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε τα προτεινόμενα φύλλα εργασίας ΕΔΩ